czytaj więcej
Model 5Cs
Sport może być dla młodych ludzi fantastycznym sposobem zdobycia ważnych umiejętności życiowych, które pomogą im w codziennym funkcjonowaniu.
Uczestnictwo w sporcie może pozwolić młodym ludziom doświadczyć „konkurencji”, rozwinąć umiejętności społeczne, przyczynić się do pracy zespołowej, zbadać własne reakcje na błędy oraz zarządzać sukcesami, porażkami i informacjami zwrotnymi od innych. Trenerzy sportów młodzieżowych, rodzice i praktycy odgrywają ważną rolę w tworzeniu wspierającego środowiska, które pozwala sportowcowi rozwijać te ważne umiejętności psychologiczne i społeczne.
Pamiętaj, że to rodzice pełnią ważną rolę w rozwoju dziecka w sporcie. Rola rodziców jest zarówno zróżnicowana, jak i wymagająca. Oprócz ułatwiania i zapewniania dziecku doświadczenia sportowego poprzez wsparcie logistyczne, organizacyjne i finansowe oraz reprezentowania niezbędnego źródła wsparcia emocjonalnego, odgrywasz również kluczową rolę w psychospołecznym rozwoju Twojego dziecka, co pozytywnie przyczyni się do jego zadowolenia, motywacji, skupienia , wiara w siebie i umiejętność interakcji z innymi.
Te cechy i umiejętności, które pozwolą Twojemu dziecku rozwijać się nie tylko w sporcie, ale także w innych dziedzinach życia, na przykład w szkole, rodzinie i pracy, można pogrupować w 5C: (Commitment, Communication, Concentration, Control, and Confidence) Zaangażowanie , Komunikacja , Koncentracja , Kontrola i Zaufanie. Oczywiście udział w sporcie może w naturalny sposób sprzyjać rozwojowi tych umiejętności psychologicznych i społecznych, jednak z pewnością nie jest to oczywiste. Jako rodzic masz możliwość celowego i proaktywnego kształtowania rozwoju psychospołecznego poprzez zaangażowanie dziecka w sport, a także bycie dla niego potężnym wzorem do naśladowania, który umożliwia mu nauczenie się odpowiednich sposobów zarządzania sobą i swoimi interakcjami z innymi.
Przyjrzyjmy się pokrótce każdemu „C” i temu, jak możesz celowo i proaktywnie pomóc dziecku w rozwoju każdego z nich.
Zaangażowanie – Commitment
Rodzic, który chce promować zaangażowanie, zachęca dziecko do ciągłego wysiłku, wysokiej jakości przygotowania i chęci uczenia się w ramach treningu i zawodów.
Rodzic może pomóc i wesprzeć swoje dziecko w rozwijaniu zaangażowania, zachęcając je do wyznaczenia jasnych celów do poprawy (np. pytając „co jest jedną rzeczą, którą chcesz poprawić podczas dzisiejszej sesji?”, będąc w samochodzie w drodze na trening) jako a także poprzez promowanie późniejszej oceny i refleksji, umożliwiając sportowcom rozważenie i skomentowanie ich wysiłków.
Komunikacja – Communication
Komunikacja koncentruje się na umiejętnościach interpersonalnych sportowców i ich zdolności do interakcji z innymi. Obejmuje to dzielenie się informacjami, chwalenie kolegów z zespołu, zadawanie pomocnych pytań, słuchanie z szacunkiem oraz przekazywanie i przyjmowanie informacji zwrotnych.
Rodzice mogą wspierać rozwój komunikacji, zachęcając swoje dziecko do wykazywania umiejętności zarówno werbalnych, jak i niewerbalnych, aby stać się silną "HELPĄ" (helps, encourages , listens, educates and appreciates) – to jest sportowiec, który pomaga, zachęca , słucha, wychowuje i docenia innych.
Koncentracja – Concentration
Koncentracja odnosi się do zdolności sportowców do koncentrowania się na właściwych rzeczach we właściwym czasie i we właściwym miejscu, jednocześnie blokując rozpraszacze, które mogą wpływać na wyniki.
Rodzic może pomóc i wesprzeć dziecko w rozwijaniu koncentracji, zachęcając je do zwracania uwagi na swoją uwagę . Na przykład, możesz poprosić dziecko, aby zastanowiło się nad tym, co myślało, robiło lub zamierzało zrobić w określonym momencie treningu lub zawodów (np. podczas gry na piłce lub poza nią lub między przerwami w grze) lub rzuć dziecku wyzwanie, aby zachowało koncentrację w obliczu zwiększonej trudności (np. gdy czuje się zmęczone).
Kontrola – Control
Kontrola odnosi się do zdolności sportowca do radzenia sobie z emocjami przed, w trakcie i po występie. Rodzic, który chce promować kontrolę, będzie zachęcał swoje dziecko do opanowania i czujności przed występem oraz do okazywania pozytywnych, pomocnych reakcji wobec siebie i innych po wyzwaniach i błędach.
Rodzic może pomóc i wesprzeć dziecko w rozwijaniu kontroli poprzez świadomość własnych myśli, uczuć i emocji (np. lęku) oraz samodzielne modelowanie pozytywnych, pomocnych reakcji w obliczu wyzwań. Będą promować otwartą dyskusję o emocjach doświadczanych przed, w trakcie i po sesjach treningowych i zawodach oraz zachęcać do stosowania strategii (np. oddychania, afirmacji własnej rozmowy, wsparcia ze strony kolegów z drużyny), które ich dziecko może wykorzystać podczas sesji treningowych i zawodów.
Pewność siebie – Confidence
Ostatnie C, pewność siebie, nie jest umiejętnością umysłową, taką jak zaangażowanie, komunikacja, koncentracja i kontrola przed nim. Zamiast tego jest to zasadniczo stan umysłu, który odzwierciedla przekonania twojego dziecka dotyczące wykonywania umiejętności na pożądanym poziomie lub osiągania określonego wyniku. Pewność siebie może często ulegać wahaniom, jeśli nie jest zbudowane na trzech solidnych podstawach: rozwijaniu pozytywnego nastawienia do zadania lub sytuacji; budowanie i bankowanie dokonań; oraz poczucie pozytywnego wsparcia ze strony innych.
Rodzic może pomóc i wesprzeć swoje dziecko w budowaniu pewności siebie, zachęcając je do rejestrowania swoich osiągnięć lub postępów w rozwoju, a także zachęcając do refleksji nad własnymi mocnymi stronami i rozważenia, jak mogą je wykorzystać w różnych sytuacjach konkurencyjnych.
Żródło: https://the5cs.co.uk/what-we-do/parents/